Waarom kiezen voor Villeroy en Boch sanitair?
Meestal wanneer je spreekt over Villeroy en Boch sanitair, dan denk je toch aan dure producten. Dit is niet helemaal terecht. Villeroy & Boch heeft namelijk voor ieder wat wils. Al met al heeft het merk een grote aantrekkingskracht. Sanispecials.nl staat voor kwaliteit als het aankomt op goede producten met een redelijke prijs en uitstekende service. Villeroy en Boch past als merk perfect binnen deze doelstelling en daar zijn wij als Sanispecials trots op.
En het gaat maar door, in 1971 vindt de eerste grote levering plaats van serviesgoed plaats naar Japan. Maar ook op andere plaatsen in de wereld maakt V&B steeds meer en meer vrienden.
Luigi Colani krijgt in 1975 de mooie opdracht om een complete badkameruitrusting te ontwerpen! Hiermee vindt de verandering plaats van het kijken naar producten op zich naar een ruimte met sanitair. Hieronder een foto met een toilet, wastafel of wasbak met zuil, bidet en allerlei badkameraccesoires. Het sanitair is in de kleur mosgroen.
Tijd om het bedrijf eens onder de loep te nemen. In 1982 wordt de onderneming gestructureerd. Voorheen werden de fabrieken decentraal aangestuurd, vanaf 1982 zijn er drie aparte divisies: tegels, sanitair en servies/Kristal.
In 1987 wordt Villeroy & Boch omgezet naar een NV (naamloze vennootschap). Het kapitaal blijft in familiebezit. De beursgang vindt in 1990 plaats.
Vanaf 1989 zit Villeroy & Boch niet stil. We zetten even in het kort wat dingen op een rijtje:
Daar draait het allemaal om, zonder kwaliteit geen reputatie en geen reputatie zonder kwaliteit.
Een 2e fundament is innovatie, we zullen er een paar op een rijtje zetten:
Veelzijdige collecties en innovatief design
Het Villeroy en Boch sanitair staat bekend om een innovatief design met een stijlvolle vormgeving die in elke badkamer of toiletruimte past. Dit in combinatie met de buitengewone kwaliteit van de producten en veelzijdige collecties, zorgen dat er in het ruime assortiment voor iedereen een passend product te vinden is.Geschiedenis Villeroy en Boch sanitair
Maar wat is nu het verhaal achter het product van Villeroy & Boch sanitair? We nemen je een stuk terug in de tijd en beginnen bij het begin.- 1748: Dit jaar markeert het jaar van oprichting van Villeroy & Boch in de Lotharingse plaats Audun-le-Tiche. Francois Boch is een belangrijke inwoner van het dorp waar hij als ijzergieter en bommenfabrikant werkt. Na dit een tijd te hebben gedaan, besluit hij keramisch serviesgoed te gaan vervaardigen met een eenvoudig design maar van uitstekende kwaliteit in zijn eigen pottenbakkerij. Hier hebben we dus een fundament te pakken: kwaliteit!
- 1767: In dit jaar brengt de zoon van Francois, Pierre Joseph de pottenbakkerij over naar een nieuwe pottenbakkerij / fabriek. In de derde generatie van de onderneming beginnen zij een serieproductie op de markt onder de naam Jean-Francois Boch et Frères. Aan deze onderneming wordt de titel 'keizerlijk-koninklijke fabrikant' gegeven. In Nederland kennen we dat als hofleverancier.
- 1770: Het Brindille-decor wordt in 1770 op de markt gebracht en wordt nog altijd aangeboden onder de naam Alt Luxemburg.
- 1791: een niet onbelangrijk jaar voor de historie van Villeroy & Boch. Het brengt ons naar Vaudrevange aan de Saar, tegenwoordig Wallerfangen. Koopman Nicolas Villeroy start een aardewerk fabriek. Het lukt hem om servies te bedrukken.
- 1809: In dit jaar besluit Jean-Francois Boch een voormalig Benedictijner Abdij in Mettlach te kopen. De abdij wordt omgebouwd tot een modern, gemechaniseerd servies productie bedrijf. Hij ontwerpt veel nieuwe machines die de overgang hebben ingeluid van handenarbeid naar industrieel. Dit werd mogelijk gemaakt door elementen die in de buurt waren: een goede water infrastructuur, maar ook de aanwezigheid van hout- en koolvoorraden maakten heel veel mogelijk.
Innovatieve productiemogelijkheden en tijdloze elegantie
- 1829: We schuiven 20 jaar op naar het jaar waar bij Boch een zeer sterk stuk aardewerk wordt ontwikkeld. Omdat het veel leek op het toen bekende porselein, dat het porseleinsteinzeug wordt genoemd wat hetzelfde betekent als aardewerk. Geen enkele concurrent is dan in staat om dit ook te produceren. Ook dit element vinden we terug bij Villeroy & Boch heden ten dage waar zij directflush (zonder spoelrand) op de markt brachten maar bijvoorbeeld ook ceramic+.
- 1836: Villeroy & Boch markeert 1748 als het begin van V&B maar Jean-Francois Boch en Nicolas Villeroy voegen in 1836 hun 3 fabrieken samen waarmee de reis naar het Europese marktleiderschap een feit is.
- 1842: Mooi nieuws! In 1842 stappen Eugen Boch en Octavie Villeroy in het huwelijksbootje en hiermee werd bedrijfsmatige en familietrouw bezegeld. Eugen is verantwoordelijk geweest voor vele innovatieprocessen en uitbreiden naar nieuwe markten.
- 1843: Het assortiment uitgebreid met kristallen glazen en schalen. Dit is de eerste fabriek die Boch en Villeroy samen opzetten in Wadgassen: de Cristallerie.
- Een nieuwe innovatie in 1846! In Septfontaines wordt een nieuwe manier van tegelproductie ingevoerd namelijk het droogpersen. Dit principe wordt vandaag de dag nog gebruikt voor de productie van tegels. Dit geeft Villeroy & Boch de mogelijkheid om in geheel Duitsland Villeroy en Boch producten te leveren. Maar ook de export naar Frankrijk. Zwitserland, Polen en Engeland is een feit.
- 1850: Alsof dat genoeg is wordt er vanaf 1850 ook aan Noord- en Zuid Amerika geleverd. Ook markeert dit jaar de productie van het Bone China porselein en de productie van het marmerachtige aardewerk Parian en wordt meerkleurige decordruk ingevoerd.
Producten van Villeroy Boch over de hele wereld
- 1852: Hier begint in Mettlach de productie van nieuw ontwikkelde vloertegels welke super mooi zijn en onverslijtbaar! Wereldwijd wordt dit een zeer groot success. De vraag wordt zo groot dat er een nieuwe fabriek moet worden gebouwd voor deze gespecialiseerde tegels.
- 1879: In Merzig/Saar wordt een fabriek overgenomen welke zich zal ontwikkelen tot een van ‘s werelds grootste producenten van vloertegels. Een andere productlijn is Cotto-Baukeramik. Dat zijn bijvoorbeeld vormen van complete gevels van huizen die naar Zuid-Amerika worden getransporteerd, wederom een zeer groot succes.
- 1899: De productie van WC’s, spoelbakken en baden vervaardigd uit het nieuwe materiaal vuurklei start. Dat vervangt het aardewerk dat tot dan toe werd gebruikt. Niet veel later wordt natgietproces ingevoerd en daarmee wordt het sanitair betaalbaar voor een brede groep mensen. Zoals men dat noemt begint hier de democratisering van de badkamercultuur.
Veelzijdige collecties
- 1900-1920: Gedurende de Eerste Wereldoorlog wordt het Saargebied van het Duitse Rijk afgescheiden. De fabrieken van Villeroy & Boch kunnen hierdoor de Duitse markt niet meer beleveren. Evengoed koopt Villeroy en Boch koopt 2 fabrieken in Bonn en Breslau. Ook zetten ze voet aan Franse grond waar zij eerder niet echt actief waren.
- 1930: De vormgevingsideeën van het Bauhaus worden door Villeroy & Boch overgenomen. Nieuwe, moderne vormen met heldere kleuren en tijdloze eenvoud weerspiegelen in het totale productenassortiment.
- 1939 - 1945: Ook de Tweede Wereldoorlog verliep niet zonder horten of stoten. Alle fabrieken worden in Duitsland totaal verwoest. Na de oorlog worden de fabrieken van Villeroy & Boch in Breslau, Dresden en Torgau onteigend en de fabrieken in Saarland bij Frankrijk ingelijfd. V&B is weer terug bij af zou je kunnen zeggen.
- 1947: Na 2 jaar is Villeroy & Boch onder leiding van Luitwin van Boch weer terug aan de top van de branche. De divisies servies, tegels als sanitair zijn weer back in business en produceert weer op het niveau van voor de oorlog.
En het gaat maar door, in 1971 vindt de eerste grote levering plaats van serviesgoed plaats naar Japan. Maar ook op andere plaatsen in de wereld maakt V&B steeds meer en meer vrienden.
Luigi Colani krijgt in 1975 de mooie opdracht om een complete badkameruitrusting te ontwerpen! Hiermee vindt de verandering plaats van het kijken naar producten op zich naar een ruimte met sanitair. Hieronder een foto met een toilet, wastafel of wasbak met zuil, bidet en allerlei badkameraccesoires. Het sanitair is in de kleur mosgroen.
Tijd om het bedrijf eens onder de loep te nemen. In 1982 wordt de onderneming gestructureerd. Voorheen werden de fabrieken decentraal aangestuurd, vanaf 1982 zijn er drie aparte divisies: tegels, sanitair en servies/Kristal.
In 1987 wordt Villeroy & Boch omgezet naar een NV (naamloze vennootschap). Het kapitaal blijft in familiebezit. De beursgang vindt in 1990 plaats.
Vanaf 1989 zit Villeroy & Boch niet stil. We zetten even in het kort wat dingen op een rijtje:
- 1989: V&B neemt voor 50% deel in de Nederlandse onderneming Ucosan. Ucosan maakt baden en douchebakken
- 1991: V&B neemt voor 50% deel in de toonaangevende Oostenrijkse fabrikant ‘db. Das Bad’, met als doel uitbouw van de competentie op het gebied van badkamermeubels.
- 1992: V&B doet een meerderheidsovername van Alföldi Porcelángyár, de grootste fabrikant van sanitairkeramiek en op een na grootste tegelproducenten in Hongarije.
- 1996: Villeroy & Boch doet wederom een meerderheidsdeelname in de firma Mondial S.A., een belangrijke fabrikant van sanitairkeramiek en tegels in Roemenië.
- 1997: We gaan naar Italie waar een meerderheidsdeelname plaatsvindt in de Italiaanse keramiekgroep Ceramica Ligure S.r.L., met als doel het veilig stellen van de groeimarkt van hoogwaardige porcellanatotegels.
- 1998: Villeroy en Boch doet een100% overname van de Nederlandse onderneming Ucosan Holding BV. Deze gerenommeerde en innovatieve fabrikant van kunststof baden en douchebakken, whirlpool- en stoomdouchesystemen wordt de kern van de vierde Divisie ‘Wellness’.
- 2000: Acquisitie van de Zweedse sanitair- en kranenfabrikant AB Gustavsberg, een verdere stap naar de positie van totaalaanbieder voor badkamer en keuken. Overname van Svenska Badkar AB, de Zweedse marktleider op het gebied van whirlpoolsystemen.
- 2001: Acquisitie van Vagnerplast spol.s.r.o., de Tsjechische fabrikant van kunststof bad- en douchebakken, whirlpoolsystemen, douchecabines en -wanden, ter versterking van de Divisie Wellness in Oost-Europa Eerste presentatie van kranen op de internationale vakbeurs ISH onder het merk Villeroy & Boch. 100% overname van de Oostenrijkse fabrikant van badkamermeubels db. Das Bad GmbH en volledige integratie ervan in de 'Divisie Badkamers en keukens' als ‘Villeroy & Boch Badmöbel GmbH’. Overname van de Belgische firma Acomo en de Italiaanse firma Itema ter versterking van de Divisie Wellness in West- en Zuid-Europa
Daar draait het allemaal om, zonder kwaliteit geen reputatie en geen reputatie zonder kwaliteit.
Een 2e fundament is innovatie, we zullen er een paar op een rijtje zetten:
- Directflush, een toilet zonder spoelrand. DirectFlush toiletten kunnen door hun innovatief design zonder spoelrand zeer snel en grondig worden gereinigd – hygiëne bij uitstek.Bij een closet met gesloten spoelrand is de spoelrand over het algemeen moeilijk bereikbaar voor reiniging en daarom kunnen bacteriën zich op deze plaats gemakkelijk ophopen.
- CeramicPlus, is de innovatieve vinding voor hygiënisch schone en onderhoudsvriendelijke keramische oppervlakken. De CeramicPlus-toplaag heeft nog een voordeel: alle vloeistof vormt pareltjes en rolt automatisch richting de afvoer. Vuil en kalk hechten zich amper aan het oppervlak en worden direct mee weggespoeld. Dankzij CeramicPlus is schoonmaken dus nóg gemakkelijker. Ingedroogde kalkvlekken zijn in een handomdraai verwijderd, zonder dat je er agressieve, krassende of bijtende middelen voor hoeft te gebruiken. CeramicPlus houdt alle oppervlakken optimaal schoon en fris. De toplaag is bestand tegen normale schoonmaakmiddelen op basis van zuren en logen, en ook tegen medicinale en cosmetische producten.
- Antibac, is de ideale oplossing als je prijs stelt op perfecte hygiëne in de badkamer. De innovatieve oppervlaktetechnologie van AntiBac werkt antibacterieel en vermindert de groei van bacteriën aantoonbaar met meer dan 99,9%!
- Titanceram, keramiek opnieuw uitgevonden. De vraag naar de grondstof van de toekomst beantwoordt Villeroy & Boch met het versmelten van selecte, natuurlijke grondstoffen als veldspaat, kwarts, klei en titaniumdioxide, en creëert daarmee de materiaalinnovatie TitanCeram.
- Quaryl, is de combinatie van natuurlijk kwartsgesteente en de variabiliteit van acrylhars levert dit uitstekende kwaliteit op. Villeroy & Boch heeft het innovatieve materiaal quaryl ontwikkeld; een vloeibaar mengsel met 60 procent kwarts en acrylhars. De combinatie van pure, fijngemalen kwartskristallen en hoogwaardige acrylhars resulteert in een zeer duurzaam materiaal, dat veelzijdig kan worden verwerkt en zo hard is als kristal. Quaryl is de basis van innovatieve producten en ontwerpen, slag- en krasvast, gemakkelijk te reinigen en wordt gekenmerkt door uitstekende onderhoudseigenschappen. Het materiaal biedt ontwerpers de ideale omstandigheden om esthetische producten te bedenken. Door het aangenaam warme gevoel op de huid maakt quaryl ook indruk op klanten en voldoet het aan de hoogste wellness-eisen.